donderdag 7 mei 2009

Hoofdstuk 1 t/m 4

Hoofdstuk 1: Het waarom van het samenwerkend leren
5 argumenten:
1. Klassenorganisatie; leerkracht heeft zijn handen vrij en heeft meer tijd voor extra instructie.
2. Actief lerende kinderen; leren vanuit de nieuwsgierigheid van het kind, bijvoorbeeld hardop denken, leerlingen iets laten ondernemen, zelf op onderzoek uitgaan om iets te leren, door middel van vragen stellen actief leren.
3. De ontwikkeling van het leren van kinderen; kinderen leren door informatie te verwerken.
"In hoeverre heeft dit te maken met de ontwikkeling"
4. Ontwikkeling van het zelfstandig leren; de leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen leerproces en de leerlingen reflecteren hier zelf op
5. Maatschappelijk; De maatschappij vraagt steeds meer om sociaal en communicatieve mensen.
"Hoe stuur je dit in het samenwerkend leren".

Hoofdstuk 2: Sleutelbegrippen
Samenwerkend leren heeft succes wanneer je voldoet aan de 5 sleutelbegrippen:
1. Positieve wederzijdse afhankelijkheid; lln afhankelijk maken van elkaar door bv 1 antwoordblad/ pen weg te leggen. Je hebt elkaar nodig om te leren.
"wat is daar positief aan"
2. Individuele aanspreekbaarheid; iedere kind is verantwoordelijk voor eigen inbreng en op het gehele groepsresultaat.
"hoe bekijk je wat ieder kind heeft gedaan"
3. Directe interactie; neus tegen neus, teen tegen teen. ervoor zorgen dat iedereen betrokken is bij het groepsproces. Kinderen kijken elkaar aan.
4. Ontwikkelen van sociale vaardigheden; eigenlijk een vak op zich, tijd voor inplannen.
5. Aandacht voor het groepsproces; niet alleen de inhoud wordt besproken, maar vooral de manier waarop, feedback geven op het samenwerken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten