zondag 10 mei 2009

Hoofdstuk 3 , Samenwerkend leren

3 manieren om te groeperen:
* Informele groepen --> ( positieve wederzijdse afhankelijkheid, individuele aanspreekbaarheid en directe interactie)
* Taakgroepen
* Vaste groepen

Docent stelt over het algemeen de groepen samen. Hij kan de kinderen op twee manieren opsplitsen:

1, hetrogene groepen --> kinderen met verschillende niveau's en verschillen in een groep, er wordt bewust voor verschillen gezorgd.
2, homogene groepen --> kinderen worden op een identiek kenmerk bij elkaar geplaatst.

2 Vuistregels kunnen docenten helpen bij het samenstellen van de groepen:
* Hetrogeen groeperen is meestal functioneel wanneer het basisstof betreft : alle leerlingen moeten immers die basisstof beheersen.
* Groepen regelmatig van samenstelling laten wisselen, is zeker in het begin, belangrijk. Voordelen: leerlingen leren het ene moment alleen en even later met andere leerlingen samen in zelfgekozen groepen.

Groepsgrootte --> 2 - 5 leerlingen, het liefst 4 leerlingen per groepje.

Bij het invoeren van samenwerkend leren is het handig om een aantal basisregels in te voeren. Deze worden op een T-kaart inveguld. Je hebt daar 2 kanten, zien- kant en - luister-kant.

Voorbeeldregels bij samenwerkend leren in de klas:
Blijf in je groep, vraag eerst elkaar om hulp voordat je de docent om hulpt vraagt, iedereen luistert naar de anderen.

Het is belangrijk om de leerlingen binnen een groep een taak te geven. Zo blijven ze goed met elkaar samenwerken.

Adviezen voor de inrichting van het lokaal ( proberen en oefenen)
Uitproberen:
* Zorg voor voldoende tussenruimte zodat de docent er tussendoor kan lopen
* Houd als het enigzins kan ook een rand rondom vrij zodat de docent buitenom kan lopen
* Zorg dat niemand met zijn rug naar het bord zit.
* Zet het bureau eens niet midden voor maar bijvoorbeeld aan de zijkent en zelf achterin
* Maak een ''time - out'' plekje waar de docent kan gaan zitten en waar leerlingen geen hulp kunnen vragen.

Oefenen van het veranderen van de opstelling van groepjes.
* tas even langs de muur
* met tafel naar nieuwe plaats
* stoel naar nieuwe plaats
* tas ophalen en gaan zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten